5: Mamacitas everywhere - Reisverslag uit Escondido, Verenigde Staten van Evert Jansen - WaarBenJij.nu 5: Mamacitas everywhere - Reisverslag uit Escondido, Verenigde Staten van Evert Jansen - WaarBenJij.nu

5: Mamacitas everywhere

Door: Evert Jansen

Blijf op de hoogte en volg Evert

16 Februari 2012 | Verenigde Staten, Escondido

Eén goedendag mensen!

Een dikke twee weken geleden dat ik hier iets van me heb laten horen. Daar begon ik vanuit verschillende kanten commentaar op te krijgen dus bij deze: een heel nieuw verslag over mijn belevenissen tijdens mijn stage hier in the Golden State.

Ik ben nu al zo’n beetje zes weken van huis en nog steeds gaat het heel prima met me. Ik heb me draai hier aardig gevonden.
Toch was ik af en toe wel jaloers op jullie de afgelopen tijd toen ik steeds hoorde hoe jullie overal mooi konden schaatsen. Zeker toen het er op begon te lijken dat ik de Elfstedentocht zou gaan missen, maar zover is het dus uiteindelijk net niet gekomen.
Het weer hier is bijna altijd wel lekker. In die zes weken dat ik hier ben heb ik denk ik maar vier dagen met regen meegemaakt. Over het algemeen is het zonnig. ’s Morgens kan het eerst nog wel flink fris zijn maar als de zon er eenmaal doorkomt loopt de temperatuur snel op. Als ik dan al flink loop te zweten in m’n T-shirtje maar Mexicaanse collega’s nog in dikke truien zie lopen maak ik me wel lichtelijk zorgen wat dat moet worden als het nog warmer gaat worden..
Het werk dat ik de laatste tijd veel doe is lang niet verkeerd. Ik heb met succes een tractor training gevolgd en dat geeft me de toestemming op een mooie kubota rond te toeren. Deze kubota’s worden gebruikt om trailers met daarin de stektrays te vervoeren naar de verschillende kassen op het bedrijf. Dit moet met twee man gedaan worden om de trailers te laden en lossen. Ik ben nu dus vaak aan het rondtoeren met een mexicaanse collega. De kubota’s zijn best luxe trekkertjes maar we missen toch wel echt een radio. Maar daar hebben we wat opgevonden, we hebben elkaar wat nationale hits geleerd. Ik blèr iets van: Ala hente ala hasso, aross atomaaatica, ik heb geen idee wat het betekent maar me collega’s moeten er wel om lachen als ik het zing. Ik heb mijn nieuwe maat wat Guus Meeuwis hits bijgebracht. Het lalaaalalala van ’t Dondert en ’t Bliksemt lukt hem al aardig. Deze zelfde collega heeft voor mijn een echte mexicaanse hoed gekocht. Zo’n grote riete pan die je goed tegen de zon beschermt. Ik loop er nu dus als een echte mexicaan bij.
Verder ben ik ook druk bezig met mijn opdracht. Ik neem het proces van planten die over zijn in de grading line en terug moeten naar de growing location uitgebreid onder de loep. Ik heb eerst een flow-chart gemaakt hoe het momenteel verloopt en ik heb verbeteringen uitgewerkt. Me stagebegeleider is tot nu toe redelijk tevreden met het geleverde werk. Nu ben ik wat kostprijsberekeningen aan het maken. Soms is het nog lastig om met bijvoorbeeld m’n stagebegeleider te overleggen met mijn lang niet perfecte Engels, maar meestal lukt het aardig.

Mijn stagebegeleider is trouwens een aardige Duitser. Hij nodigde mij en Bram op een zaterdag uit om z’n nieuwe huis te komen kijken en hij hield een barbecue. We zijn hier samen met onze Indonesische collega heen gegaan. Het was best een gezellige zaterdagavond met eten en drinken genoeg. Indonesiërs zijn trouwens niet echt gewend om alcohol te drinken bleek al snel. Naar een biertje en een Mexicaanse margaritha begon hij de Duitse vogeltjes dans te doen. We hebben hem netjes thuisgebracht.
Ook in de rest van de weekenden vermaak ik me prima.
Zo zijn we op een zaterdag naar het werken naar het noorden vertrokken waar een collega-student verblijft. Hij was al eens bij ons op bezoek geweest dus nu was het onze beurt.
We kwamen daar zaterdagavond 9 uur aan. We zijn meteen weer de auto in gesprongen want er waren feesten aan de gang die we niet mochten missen.
We hebben nog een vierde Nederlands tuinbouw student opgehaald en zijn toen naar Isla Vista gegaan. Daar moet je zijn als student in Californië. Isla Vista is een klein stadje aan de kust dat bekend staat om de University, en dan vooral de houseparty’s van zijn studenten.
We kwamen aan in een wijk waar overal jongeren in de leeftijd 17 tot en met 21 over straat ziet lopen. In elk huis wordt bijna een feest gegeven en als je zelf je drank meeneemt is het normaal gesproken geen probleem dat je mee komt feesten. Zo belanden wij op een groot balkon recht boven de oceaan dat vol stond met vrolijke studenten. Het leuke is dat er allemaal internationale studenten hier komen feesten. Zo kwamen we daar Duitsers, Australiërs, Franse, Nieuw Zeelandse en Zweedse tegen. Ja, echte Zweedse ja.
De feesten stoppen er wel op tijd, als om half 1 de muziek nog niet uit is komt de politie daarbij helpen. We liepen toen nog wat over straat en zijn nog even bij een groep studenten naar binnen geweest. Wat je daarbinnen aantreft is een onvoorstelbare bende. Ongelofelijk dat daar mensen in kunnen wonen.
Al met al was dit wel een geweldige avond, ik weet nu in ieder geval een beetje waar films als american pie op gebaseerd zijn.
We zijn hier in onze buurt op pad geweest op zoek naar feesten als deze, maar het lijkt erop dat de studenten in San Diego zich rustiger houden.

Verder zijn we met deze twee collega studenten naar Six Flags Magic Mountain geweest. Dit is een pretpark vol met de langste, snelste en hoogste achtbanen, prachtig gelegen tussen de bergen ten noorden van Los Angeles Goed voor de adrenaline zo’n dagje.
Een van onze andere kostbare vrije dagen was het zo lekker weer dat we besloten naar het strand te gaan. De stranden zijn hier hartstikke mooi. Mooi palmboompjes, grote golven en vaak ligt het tegen de rotsen aan. We merkten dat het aan de kust een stuk koeler is dan in de stad maar toch legde we ons handdoekje uit en hebben we zelfs een duik genomen in het helderblauwe water. Even later hoorde we een vrouwtje schreeuwen: dolfins, dolfins! En warempel ja, in de verte zagen we af en toe dolfijnen uit het water springen. Een prachtig gezicht.

Als echte Amerikanen zijn we tegenwoordig vaak in tentjes als Subway en Starbucks te vinden. Lekker spul verkopen ze daar. Maar ook zelf eten klaarmaken valt lang niet tegen. Ik geloof dat ik er niet dommer van wordt een poosje voor mezelf zorgen.

Zo dit waren mijn meeste belevenissen wel weer. Ik zal snel nog wat fotootjes erbij doen.
Bedankt voor het lezen. Reacties, opmerkingen, suggesties of vragen zijn meer dan welkom. Altijd leuk om op verschillende manieren wat te horen vanuit Holland. Zelfs echte post heb ik nog ontvangen. Hartelijk bedankt.

Het ga jullie allemaal goed en tot de volgende keer!

Groetjenss!

  • 16 Februari 2012 - 10:02

    Je Moeder:

    hoi evert ik mis een foto van de kubota met de hollandse mexicaan er op. groetjes

  • 16 Februari 2012 - 15:51

    Fam Van`t Foort:

    zo te horen en te zien vermaak jij je wel mooie foto`s
    gr ditta

  • 16 Februari 2012 - 18:32

    Ben V Holland:

    vind het erg leuk om je verslag te lezenbenbly dat jehet naar je zin heeft gr ben en grada

  • 16 Februari 2012 - 18:41

    Opa =oma:

    evert opa en omahebben je verslag gelezen we merken dat jehet naar jezin heb endat eigen heel goed red je zeg zelf aldat het wel goedis dat je over al voor moet zorgen noot verkeerd he groetjes opa en oma

  • 16 Februari 2012 - 22:28

    Peter(je Weet Wel):

    Ha Evert, Leuk verslag om ff te lezen. Veel plezier nog en doe je best. ps: wel lekker he ff zonder je ma!! ha ha

  • 20 Februari 2012 - 15:42

    Gerben V/d Hudding:

    Heb je goed voor mekaar Janssen!
    Die foto met die vijf serveersters van je is ook erg indrukwekkend!

    Meneer mag zelfs op een echte Kubota rijden, een hele eer!
    Kun je van de zomer hier ook fijn bijbeunen.

    Succes met je stage veder!

    Groeten

  • 01 Maart 2012 - 18:13

    Fam Pater:

    Hoi Evert,leuk om je verslag te lezen je kunt er denk ik nog wel langer blijven als ik het zo lees,Want je vermaakt je daar prima met dat heerlijke weer en de uitstapjes.Gr Gea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evert

Actief sinds 03 Jan. 2012
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 27616

Voorgaande reizen:

04 Januari 2012 - 22 April 2012

Mijn reis

Landen bezocht: