4: Moving tables - Reisverslag uit Escondido, Verenigde Staten van Evert Jansen - WaarBenJij.nu 4: Moving tables - Reisverslag uit Escondido, Verenigde Staten van Evert Jansen - WaarBenJij.nu

4: Moving tables

Door: Evert Jansen

Blijf op de hoogte en volg Evert

28 Januari 2012 | Verenigde Staten, Escondido

Halloo beste mensen!

Bijna twee weken geleden dat ik een verhaaltje getypt heb, dus ik zal weer een beetje op papier zetten hoe het gaat en wat ik beleefd heb.
Op dit moment voel ik me nek ietwat jeuken, die is aardig verbrand. Het is warm geweest deze week, ik denk dat we de 30 graden wel zo goed als gehaald hebben. Ik hoorde dat het in Hollandia vriest, wat een verschil.

In me vorige verslag was te lezen dat me eerste stage week goed gegaan is. Ook de tweede week was goed te doen. Ik ben aardig bevriend geraakt met me collega’s op die afdeling. Eén van m’n collega’s, Milton uit Honduras, heeft me veel verteld over het leven van de Mexicanen in Amerika. Het meest bijzondere vind ik dat ze een verblijfsvergunning kunnen krijgen door te trouwen met iemand die wel de juiste papieren heeft. Deze Milton was waarschijnlijk om deze rede op z’n 18 al vader. Niet gek dat hier bijna iedereen minstens één keer gescheiden is. Ik vertelde aan de vrouw des huises Angela dat mijn opa en oma 50 jaar getrouwd waren. Ze wist niet wat ze hoorde. Dat komt hier schijnbaar niet voor.

Behalve te vertellen wat hij allemaal uitgevreten had in zijn leven, vertelde Milton me ook over een tent hier in de buurt wat wel wat voor mij zou zijn om heen te gaan op de zaterdagavond. Bram en ik wilden daar wel eens gaan kijken.
Onze Indonesische huisgenoot en collega had al eens gezegd graag met ons op pad te gaan omdat dat toch leuker is dan in je eentje, hij mocht dus bobben.
Eerst zijn we gaan eten. We deden of we gek waren en bestelden een echte Heineken. Ook al zijn we allebei geen 21 en zien we er niet heel oud uit volgens mij kregen we ons welverdiende biertje zonder problemen. (de serveersters in Hooters zijn niet zo heel slim)
Toen verderop, het was nog vroeg in de avond. De tent die me aanbevolen was leek in eerste instantie een Mexicaans restaurant, maar waarschijnlijk hadden we de verkeerde ingang. Na het restaurant doorgelopen te zijn kwamen we in een zaal met een heuse dj, dansvloer bar en dergelijke. Er waren bijna alleen maar Mexicanen en ook de muziek was niet helemaal onze smaak. Maar omdat ook hier een biertje bestellen geen problemen opleverden en we rustig vanaf onze barkruk de binnenkomende mensen bekeken beviel het ons best. Op een gegeven moment veranderde de muziek van Mexicaans getengel naar voor ons meer bekende muziek. Helemaal niks mis mee eigenlijk en dus besloten we eens een kijkje te gaan nemen op de dansvloer. Ik wilde net me hand met me drankje in de lucht steken toen meneer de beveiliger ons duidelijk maakte dat er geen drank op de dansvloer toegestaan was. Andere regels dan gewend. Al snel daarna kwam een andere beveiliger naar ons toe en vroeg ons dringend mee te komen. Hij wilde graag ons ID zien en toen voelde we de bui natuurlijk al hangen. Na lang kijken, de Nederlandse ID kaarten schijnen nogal anders te zijn dan de Amerikaanse, verzocht hij ons vriendelijk de tent te verlaten. Toen stonden we om 11 uur dus weer buiten. Ach, toch best een leuke avond gehad. Verder hebben we dit weekend een safari gedaan. Tussen de bergen hier ligt een heel mooi park waar ze Afrika met beesten en verdere natuur nabootsen. We hebben hier veel mooie foto’s van gemaakt.

Toen de derde week stage, die ik er nu bijna heb opzitten. ( Ja voorlopig hebben ze heel graag dat ik ook op zaterdag werk). Omdat mijn opdracht alles te maken heeft met het verplaatsen van de stektray’s binnen het bedrijf werk ik voorlopig veel mee in de afdeling movement. Een nieuwe afdeling dus met nieuwe collega’s. Eigenlijk is het hier net zo gegaan als in de eerste week. De eerste twee dagen vond ik er heel weinig aan. Het werk is ook iets minder fijn. Het verplaatsen van de stektray’s gaat hoofdzakelijk met de hand, de tables en trailers waar ze in gaan wegen wel wat. Plus het warme weer erbij is het niet altijd een pretje. Maar het viel eerst vooral ook een beetje tegen omdat ik bijna geen contact had met collega’s doordat ze alleen maar onderling Spaans praten. Ik dacht dat ze zelfs helemaal geen Engels konden maar ik kwam erachter dat een paar toch best een woordje Engels spraken. Als ze dan horen dat je uit Nederland komt volgt altijd ongeveer hetzelfde gesprek. Als ze Nederland kennen tenminste. Ze zijn vooral geïnteresseerd in de parties over there. Als je dan vertel dat je hier vanaf je 16e bier kunt kopen worden ze wel heel jaloers. Ze werden steeds meer nieuwsgierig en er volgde meer gesprekken en eigenlijk kan ik het nu ook met deze gasten allemaal best vinden. Eén Mexicaan was vandaag wel heel enthousiast. Toen het pauze was kwam hij na me toe en zei: Heee man congratulations! Congratulations, let me shake your hand. Ik vroeg hem nogal verbaasd wat nou dan? Toen vertelde die me dat ik de eerste blanke was die hij zag werken in zijn hele leven, haha. Ik heb nu dus weer aardig schik met die gasten en ik moet uit gaan kijken of ik ga dit werk, het gevreesde: ‘moving tables’ nog leuk vinden.

Gelukkig kreeg ik deze week ook tijd om mijn plan van aanpak te maken. Die is zo’n beetje af. Ik hoop dat ik de rest van mijn stage ook genoeg met m’n opdracht kan bezig zijn om er iets moois van te maken. De supervisors van de afdelingen hebben het liefst dat je elke dag kom werken, dus dat zal nog wel eens niet mee vallen. Het is nu season op het bedrijf en dus een flinke drukte. De dagen worden ook wel wat langer dan de bedoeling was.
Vrije tijd heb ik nu dus niet zo gek veel. ’s Avonds lig ik er meestal optijd in. Dit werkt goed, ik heb er ’s morgens om kwart over vijf weinig moeite mee uit te stappen. Dit was thuis wel eens anders..
Me stagebegeleider heeft beloofd dat tegen het einde van mijn stage in april wel enigszins gecompenseerd kan worden. Dan kan ik makkelijk vrij krijgen om leuke dingen te ondernemen. Daar heb ik wel zin in. Want ik blijf me verbazen hoe mooi het hier overal is.

Nu is het vrijdagavond, en om toch een beetje het weekendgevoel te krijgen moet er wat gedronken worden. Dus ik zou zeggen: Salut! Proost, en tot de volgende keer.

Bij mijn vorige verslag zitten nog wat nieuwe foto’s en ook bij deze komen er spoedig wat bij zodat jullie een beetje mee kunnen genieten van al het moois.

Bedankt tot zover en de groeten allemaal mensen!

  • 28 Januari 2012 - 09:03

    Oom Adrie:

    Hoi Evert leuk dat je het naar je zin hebt. Ik kijk 1 keer per week, waar ben je nu, en vind het knap dat je wat weet te schrijven, ben alleen benieuwd wat je nu stekt en zie je het eind ressultaat ook op het bedrijf of worden de planten elders afgekweekt. groet Adrie

  • 28 Januari 2012 - 18:57

    Bernadette Meewisse:

    Hoi Evert,
    Eindelijk ook jou site gevonden! Leuk om te lezen hoe jij het avontuur in Californie beleefd. Gelukkig heb je het naar je zin en kan je het goed vinden met Bram.
    Heel veel succes met de stage en het onderzoek en het koken, wassen, boodschappen doen etc.
    groetjes van ons allen uit Brabant.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evert

Actief sinds 03 Jan. 2012
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 27619

Voorgaande reizen:

04 Januari 2012 - 22 April 2012

Mijn reis

Landen bezocht: